För nästan ett år sen gjorde vi ett topptursförsök till toppen av Kebnekaise. Vi började med en lunch vid Torneträsk nedanför Silverfallet. Inte långt ifrån Låktatjåkkastugan fick Noomi se sin allra första snö, och då fick hon förstås komma ner från ryggsäcken en stund för att inspektera. Giela har rejäla huskytrampdynor som klarar mycket slitage så där var det inga problem, men lilla Noomi har mjuka små valptrampdynor. Däremot tog fötterna stryk för både Lars och mig. Efter några kilometer så hamnade jag i tjock dimma, som tydligen inte är helt ovanligt här. När man går så går man, när man stannar så lägger man sig och vilar och återhämtar sig i lugn och ro för att klara nästa etapp. 3. Björkliden i skidortsdatabasen. Han passerade oss snabbt och kom neråt igen med samma fart efter en stund. En lite längre turskidstur över fjällen. Så fina hundar!! Genom Lapporten och runt till Låktatjåkka; 7. Säsong Men också i flera… T) Avgångstiden är ändrad till 14.40 från 28/6. Från tågstationen i Björkliden är det endast några hundra meter till Hotell Fjället. Och JO – det är en joggade som syns till höger i bild. Sen började det regna och i den piskande vinden blev vi snabbt blöta. Loktachokkas nordsida. Underbar natur med sköna vandringsleder. Vi kommer att springa långa turer i fjällen med fokus på att uppleva de dramatiska topparna, fjällsjöarna och enastående vyer. På ett sätt hade det varit skönt att bara vänta om och dra iväg några dagar till… men med tanke på tant och fjant och våra fötter så blev detta nog alldeles lagomt. Om vi skulle bli alldeles genomblöta hade vi ju alltid möjligheten att vända neråt igen. Pumphusbacken Det var egentligen inte så väldigt gott, men roligt med lite variation. Sen tog vi första rasten för dagen där man hade utsikt över parkeringen på E10. Vi gjorde det som en övernattningstur, gick till sjön på eftermiddagen, slog upp tältet, åt middag, gick på upptäcksfärd och sov över. När vinden tog i blev ryggsäcken som ett segel och stegen blev väldigt tunga. Dag 1 Björkliden - Låktatjåkka (10 km) Inte så lång sträcka men en ganska mastig dagsetapp ändå. Hundarna satt oftast kopplade i min ryggsäck när vi pausade. Hit tar det ca 6 h att åka tåg från Luleå och här ligger Sveriges högst belägna fjällstation Låktatjåkka dit vi tog oss en löptur direkt vi kommit fram igår. På vinter tar man skidor eller snöskoter från Björkliden. Inte helt lätt terräng men inte svår heller bara man tog det lite lugnt över stenarna. Sveriges högst belägna fjällstation ligger på 1228 meter över havet, mellan två fjälltoppar 9 km från Björkliden. Vår första plan var att passera Kårsavaggestugan och fortsätta en bit till mot Abisko, men våra trötta fötter gjorde ont och det kändes dumt att pressa dem ytterligare. Här kan vi ta ett friskt bad och sträcka ut oss i solen på stenhällarna efteråt, medan vi tar in de oändliga omgivningarna. Tur att man har säkerhetssele på sig! Det går även att gå från Björkliden till Låtkatjåkka. Vandringen är 9 km enkel väg och på morgonen rejält uppför. Ingen stor lift men likväl en lift som drog skidåkarna upp för sluttningen. Lite yrvakna, vilsna och med en gnagande stress som säger att vi måste komma ut i backen så snart som möjligt hittar vi strax bagagetransporten som kör väskorna från tåget upp till receptionen. Det tog säkert en timme eller mer att komma ner, och att gå nerför blir ju alltid mer spännande när man har packning på ryggen, en hund i koppel och en på magen dessutom. Antagligen jagar hon runt på fjället och försöker få tag i de där luriga renarna som inte ville sluta retas! (E14 sträcker sig väl mellan Sundsvall och Åre och vidare mot Trondheim.) En av de allra bästa sakerna på hela turen var dubbla sockar – fick i stort sett inga skavsår alls och tejpade inte en enda gång! Oavsett vilket av våra resorts du väljer att bo på kan vi garantera en bekväm semester. Första biten är det uppförsbacke innan det planar ut och blir ganska enkel vandring. Vägen ner i dalen var ett litet äventyr. Vårsolen har värmt snön till en fin sorbet och det finns flera valmöjligheter ute på kanten skiers right i systemet. ”Vi vinkar glatt till alla som passerar men det är tydligen skillnad på Nordamerika och Norrland.”. Vi hade en riktigt härlig tur på alla sätt och jag kan verkligen rekommendera Låktatjåkka – Kårsavagge – Abisko. <a title="Bjorkliden Com Logga In . Man kan ta sig upp till fjällstationen längs lite olika färdvägar, men de vanligaste alternativen är att man antingen tar sig upp till fjällstationen från Björkliden eller från järnvägshållplatsen Låktatjåkka, som ligger vid Malmbanan. Har man en rentokig hund som Giela med sig så underlättar det inte precis. Med små resurser, nio kilometer från Björkliden, har något utöver det vanliga skapats inne i köket senaste timmarna. Mörka moln väntade längre in i dalen så vi hade ingen brådska med att komma iväg. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Betyder det att något hade gått illa om det inte varit Giela utan nån av grabbarna jag haft med mig? Hon sitter lugn och tyst i ryggsäcken och håller utkik framåt hela tiden. Sen låg den då där, längst upp i en lång backe, Låktatjåkkastugan, Sveriges högst belägna fjällstation, 1228 m.ö.h. Ojoj, det här blogginlägget har nog tagit lika lång tid att skapa som en mindre fjälltur i sig! Här finns 18 bäddar, bastu, restaurang och Sveriges högst belägna bar.Lyckas du inte knipa en av de åtråvärda bäddarna så är Låktatjåkko även ett perfekt mål för dagsutflykter. Hundarna fick på sina täcken och vi kontrollerade vår regnutrustning i förebyggande syfte. =). Utanför fönstren till stugan är det fortfarande fjällfil. Gearggecorru som ingenting innan jag hann lyfta henne, och efter det så var hon som vanligt igen. Vi vinkar glatt till alla som passerar men det är tydligen skillnad på Nordamerika och Norrland. Bakom oss hade vi Torneträsk och Lappporten. Splitboard till Låktatjåkko fjällstation - Sveriges högst belägna fjällstation och bar. För att göra bort den biten direkt så måste jag säga att jag aldrig sovit så gott i tält tidigare. Jag förstod snabbt att vi hade renar framför oss för det reagerar Giela alltid på. När vi hittade en större sten slog vi läger för lite fika hade vi både regn- och vindskydd av en stor sten. Vi hade en tanke om att gå vägen om Trollsjön innan vi tog tåget till Riksgränsen kl 16.40 men jag kände att jag inte orkade med en tuff vandring till. Hittades i boken – Sida 27Der Zug fährt die Strecke täglich zweimal in beide Richtungen und hält an folgenden Stationen: Kiruna, Abisko Östra, Abisko Turist Station, Björkliden, Låktatjåkka, Vassijaure, Katterjåkk, Riksgränsen, Bjørnfjell, Søsterbekk, Katteratt, ... Fjällfil, både på frukosttallriken och i luften utanför fönstret. Det skyddade mot regn (vilket egentligen inte hade behövts då Noomi satt under mitt regnskydd då det regnade) och gav lite extra värme. Ansökningsperioden för denna annonsen har passerat. Sambon hade GPS på telefonen samt Fjällkarta där (förutom den i pappersform förstås) och det var praktiskt att kunna se ganska exakt var vi var och vart vi borde sikta. Hittades i boken – Sida 114Den 1. augusti genomströvades med Björkliden som utgångspunkt de angränsande subalpina och lågalpina sluttningarna av bl.a. ... Exkursionen gick från Låktatjåkka hållplats efter dalens östra sida under branten av Kerketjårro fram till ... Dalen i bakgrunden är den vi kom ifrån. Om Noomi hade fått bestämma hade hon säkert velat gå mycket mer än hon fick, men när man bara är fyra månader gammal vet man inte alltid sitt eget bästa. Uppe på kanten till åket ned mot Abisko är utsikten storslagen. Vi går fullständigt bet på försöket och Per Jonsson får rycka ut från Björkliden och hjälpa oss hem. Det här är resan för dig som vill uppleva storslagen natur i våra nordligaste fjäll i Björkliden. Vår bandvagn till Låktatjåkko avgick Hotell Fjället i Björkliden klockan tio på förmiddagen. Björkliden Fjällby - Home | Facebook5 5. Vi sökte skydd bakom en liten sten under varsin regnponcho, Giela rullade ihop sig till en liten boll i sitt täcke och Noomi satt under min regnponcho i ryggsäcken förstås. Ändra ), Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Björkliden är en vintersportort vid Malmbanan (trafikplatssignatur Bln) väster om Abisko i västra delen av Kiruna kommun.Avståndet Björkliden - Kiruna är 100 km och Björkliden - Narvik 75 km. En tunn socka inuti och en ullsocka utanpå – voila! Strax innan lunch stannar så tåget och det är dags att kliva av. Noomi stal husses mössa ännu en gång. Varsin ny Lundhagsryggsäck i olika storlek, sambon hade nya kängor (Viking), jag hade nytt liggunderlag (Thermarest), han gick med stavar, ja vi hade en hel del utrustning att ”testa”. Om inresa till Norge skulle vara omöjlig på grund av Covid-19 har vi fina alternativ på svenska sidan gränsen. Detta klassiska sätt att resa till fjällen i norr, som tillgängliggjorde naturupplevelserna ovan polcirkeln för den breda massan en gång i tiden, vaggar dig än idag igenom natten. I tisdags packade vi för uteliv och drog på vandrarbyxorna. En mysig plats! Foto: Anders Frelin Bild 2 av 8 I fjärran syns Lapporten och utsikten över . Med SJs nattåg reser du direkt från plattformen på Stockholms central, Göteborg eller Malmö till den lilla perrongen utanför stationshuset i Björkliden. Vi vaknar upp långt bort från där vi somnade. Två flitiga besökare på Låkta. Utsikt över det välkända fjällmassivet "Lapporten.". Kårsavaggedalen var fin även sett från dalens botten, och vi hittade en liten stig i gräset som vi kunde följa mot Kårsavaggestugan. Det borde normalt sett inte ta mer än tre timmar. Längre och kortare fjällvandringar. Giela passade på att bada och ruskade sig även ute i vattnet. ... Freeride sparar data i cookies. Vi somnade med tummar och tassar hårt hållna. ( Logga ut /  Nu har turen kommit till deltävling 2, Låktalöpet. Svara Forum. När uppdraget är utfört är det fortsatt dålig sikt och vi återgår till den lugna tillvaron i fåtöljerna i storstugan. När husse tar toapaus nyttjar Noomi utsiktsplatsen, Slutligen fick vi syn på renarna på avstånd och tant blev jätteglad. Det är en stillsam morgon som sakta övergår till förmiddag. Det här är resan för dig som vill uppleva storslagen natur i våra nordligaste fjäll i Björkliden. Relativt flackt men ett långt och vackert åk som låter dig blicka ut över Torneträsks storslagenhet på färden nedåt. Upplev den riktiga vildmarken i bekvämlig förpackning. Björkliden har omkring 20 permanentboende invånare, men antalet turister som besöker orten kan räknas till flera tusen per år. Totalt var vi ute i 13 dagar, vilket är den längsta tur jag gjort hittills. Noomi verkade lite frusen så hon fick sitta innanför min jacka under pausen och mysa. 16.35 är klockan när tåget stannar vid Låktatjåkka station. Molnen skingrar sig och solen tittar fram. I bakgrunden syns Lapporten. Hittades i boken – Sida 139... Torneträsk - Gebiet , Låktavagge am Låktatjåkko , abgestorbene Polytrichum - Rasen an einem schmalen Felsband eines westseitigen Abbruches , 950 m , 1967 Poelt & Hertel ( GZU , M ) ; Rákkasláhku zwischen Låktatjåkka und Björkliden ... Tant fyller 13 år om ungefär en månad och in i det sista var jag en aning tveksam till om hon skulle kunna följa med eller inte efter att hennes rygg åkt på en inflammation pga artrosen hon har. Vi vandrar bortåt i det stora landskapet, lurade av just storheten i landskapet tar turen dubbla tiden mot vad ögonmåttet beräknat på förhand. Hon passade i alla fall perfekt in i min lilla dagsäck och hängde så fint på min mage. Eftermiddagen är långt liden och det vi hinner denna dag är ett och ett halvt varv i Pumphusbacken.Denna backe, som är personalen på Låktas favorit, var en gång i tiden försedd med en skidlift. Neste stopp jeg velger å vise bilde fra er Björkliden. Med hjälp av vår lokala guide, Hans Turtola, har vi tagit fram . Fallhöjd på 540 meter (3:a i Sverige efter Åre 890 m och Hemavan 665 m), 5 liftar och 21 nedfarter. Låktatjåkka Efter ca 5 mil, halvvägs till Björkliden, slutar det snöa och blå himmel skymtar mellan molnen. Ett kapitel med betydligt färre resdagar än tidigare. Ytterligare en bild på vårt tåg vid Vassijaure före återfärden söderut. Terrängen verkar hysa många fina åk enligt de kartor vi studerat. Et ARE tog passerer. Då vill man hellre passera renarna och slippa ha dem framför sig. Andra gången vi når upp till vändhjulet till den gamla liften försvinner solen ned bakom bergen i väster. Lovade visa hela stugan av Låktatjåkka. Hittades i boken – Sida 135Wanderwege führen nach Abisko (8 km) und zum Låktatjåkka-Pass (9 km). ... Das 2 km breite Tal ist ein oft fotogra± Björkliden Fjällby Camping1, gegenüber dem Skilift, Björklidenvägen 70, 18 km südlich, ... På toppen av Gearggecorru förstår vi än mer vidden av landskapet. Rundturer, aktiviteter och upplevelser bokningsbara på Tripadvisor och rankade efter exklusiva Tripadvisor-data, inklusive omdömen, betyg, bilder, popularitet, användarnas önskemål, pris och bokningar som gjorts via Tripadvisor. Hittades i boken – Sida 592... Katterjaure 2 Vassijaure , Vassitjåkka , Kärkevagge 3 Kärketjårro , Låktatjåkka 4 Koppårasen to Vadvetjåkka ( in ... Lairevare , Pessisvare 10 Vakketjåkka ( = Ortovare ) , Vaivantjåkka 11 Torneham , Björkliden 12 Njulla ( = Nuolja ) ... Svårighetsgrad: lätt. Sov dig hela vägen från södra Sverige till Björkliden med SJs nattåg. Hittades i boken – Sida 156M. WANDERWEG zum Låktatjåkka - Paß ( 7 km , fast 3 Std . ) und hinunter nach Björkliden ( 9 km direkt ; ein Umweg durch das Mondtal lohnt sich ) . Gehen Sie am Paß auch das letzte Stück hinauf auf den Låktatjåkka ( 1404 m ) . Idag vill jag ta det lugnt. Jättenöjd med passform och utformning, perfekt till en liten valp helt enkelt. Vi måste ut för att ta tillvara på denna möjlighet som oväntat skänkts oss. kan tolka upp pÃ¥ fjället frÃ¥n Björkliden och sedan glida nedför till LÃ¥ktatjÃ¥kka. Hittades i boken – Sida 112Objekt Antal registreringar *本 Kungsleden ( Nikkaluokta etc ) Abisko - Abiskojaure - Abisko Abisko - Kårsavagge - Abisko Abiskoliften - Kårsavagge - Abisko Abiskoliften - Låktatjåkka - Björkliden Abiskoliften - Kitteldalen - Björkliden ... Tydligen inte så varmt i vattnet, desto bättre temperatur för att dricka av istället! Stället med badtofflor från Inter Sport är nästan tomt. Dessutom är det enkelt och prisvärt. Där fanns någon slags rösad led men den gick genom vegetation och stigen gick inte att följa. VY trafikerar sträckan och resan mellan Stockholm och Björkliden tar cirka 18 timmar. Samtidigt sker det som vi inte trodde skulle ske. Lapporten i början av stigningen från Björkliden I slutet av juni denna sommar åkte jag och Hanna upp till Björkliden och påbörjade vår tur som skulle avslutas i fjällen öster om Narvik. Klassiska Kungsleden; 3. Det blev varsin portion gulaschsoppa samt en Loka (en kall öl för sambon) och det var riktigt gott. De tycks lyckas bra med bägge. Numer är det stighudar som gäller i hela området runt fjällstationen. ", Olle Alm 2011-09-07: "Enligt Malmbanan 100 Ã¥r kom den första hÃ¥llplatsstugan i LÃ¥ktatjÃ¥kka 1940 och ersattes 1948 av den nuvarande pÃ¥ grund av att den första var olämpligt placerad.

Koka Varmt Vatten Från Kranen, Färja Till Bornholm Från Simrishamn, Mjölkfri Potatisgratäng Köpa, Studentboende Jönköping, När Hämtas Sopor I Norrtälje,